1400/08/16
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: المطلق و المقيد/حمل مطلق بر مقيد /مختار استاد
• هردو دليل بدلى باشد :
◦ هردو موجبة باشد :
⁃ وحدت حكم احراز شود (إن ظاهرت فأعتق رقبةً و إن ظاهرت فأعتق رقبةً مؤمنة) — حمل مطلق بر مقيّد اتفاقى است.
⁃ تعدد حكم احراز شود (إن ظاهرت فأعتق رقبةً و إن خالفت النذر فأعتق رقبةً مؤمنة) — عدم حمل مطلق بر مقيّد اتفاقى است.
⁃ هيچ يك احراز نشود (أعتق رقبةً و أعتق رقبةً مؤمنة) :
• تداخل اسباب در مسبّبات پذيرفته شود — حتى اگر حقيقتا دو تكليف باشد، امتثال واحد مجزى خواهد بود فلذا عملا حمل مطلق بر مقيّد صورت مى گيرد.
• تداخل اسباب در مسبّبات پذيرفته نشود — باتوجه به عدم جريان اصل تأسيسية حكم در دو دليل متّصل و همچنين عدم اثبات حكم مستقل دوم با اصل احترازية قيود [1] ، حمل مطلق بر مقيّد در اين فرض مشكوك است و لامحاله منجر به اجمال كلام و رجوع به اصل عملى مى شود.