1400/06/28
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: المطلق و المقيد/ماهية اسم جنس /مختار مرحوم صدر
اشكال
مرحوم صدر مى فرمايند اولا اگرچه هر ماهيتى هنگام توجه به زائد ذاتيات آن، يا بايد به صورت مقيدة (با لحاظ قيد) ملاحظه شود و يا مطلقة (بدون لحاظ قيد) و تفسير صحيح ماهية مطلقة نيز عدم لحاظ قيد است (نه لحاظ عدم قيد كما ادعى الخوئى)، اما اساسا ممكن است در كنار ذات ماهيت هيچ توجهى نسبت به غير ذاتيات آن وجود نداشته باشد تا نوبت به لحاظ و عدم لحاظ آن برسد و روشن است كه در اين صورت، ملحوظ همان ذات ماهيت جامع بين مقيدة و مطلقه و مقسم آن دو خواهد بود [1] . به عبارت دیگر چنين ماهيتى را نمى توان ماهية مطلقة دانست زيرا عدم لحاظ قيد (اطلاق) فرع بر توجه به غير ذاتيات است و با انحصار نظر به ذات و ذاتيات، نوبت به عدم لحاظ قيد و اعتبار اطلاق نمى رسد[2] . [3]
ثانيا حتى اگر جامعى بين ماهيت مقيدة و مطلقه در ذهن قابل لحاظ و وجود مستقل نباشد، اما وضع براى آن غير ممكن نخواهد بود زيرا مى توان به واسطه ى عنوان مشير براى آن حقيقتى كه مقسم مقيدة و مطلقه واقع شده است، وضع صورت گيرد همچنان كه در موارد وضع عام و موضوع له خاص نيز وضع به واسطه عنوان مشير محقق مى شود[4] . [5]