درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/12/13

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: اخلاق درقرآن

 

جامعه ی منقاد نسبت به خدا به سمت کمال می رود ولی جامعه منقاد شیطان آسیب سنگین می بیند

﴿إِنْ يُوحَىٰ إِلَيَّ إِلَّا أَنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ﴾[1]

﴿إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ﴾

من خالق هستم وکار بزرگ را من انجام می دهم وبه شخصه به خودش نسبت می دهد به خاطر عظمت ودردانه بودن انسان وبی نظیر وحاکم وخلیفه بودن انسان خلقتش رابه خودنسبت می دهد موجودی که همه باید بدانند عظمت های او را واین ابلاغ عمومی شده

وهمه باید تبریک به هم بگویند.

﴿قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ﴾

﴿قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ﴾

خلقت من از آتش است وبرتراست

واو قسمت الهی را ندیدکه

نفخت فیه من روحی که همین درجه عالی برای انسان بود

﴿قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ﴾

همه انذار وانقیاد الهی جامعه را سالم می کند ونورانی ولی اگر انقیاد واغوای شیطانی شد گرفتاریست

﴿قالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ﴾

به تو وجنودت مهلت دادیم تا اغواکنید

﴿إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ﴾

کی هست؟ تاقیامت؟ در برزخ هم می تواند اغواکند؟ یا تازمان مرگ انسان؟

﴿قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ﴾

شیطان دنبال اغوا هست وکوتاهی در این کار نمی کند وبزرگترین آسیب اجتماعی است که انقیاد به سمت شیطان است وباید محاسبه شود چه چیز برای خداست وچه چیز برای شیطان است.

﴿إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ﴾

 

﴿قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ﴿لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ﴾

هرکس همراه توباشد جهنم را پر می کنم

﴿قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ﴾

 

مزدنصیحت نمی خواهم مزد هدایت شما به سمت انقیاد الهی را نمی خواهم.

متکلف یعنی برخلاف مسیر بخواهم ببرم

بدون اقتضای اصلی ومسیر اصلی ومسیر خلقت را برای شما ابلاغ کردم.

وقتی بچه متولد می شود خصوصیات آمده می شود وتمام شرایط خلقتی بدن او ومادر مهیا برای به دنیا آمدن می شود ولی قابله کمک می کند مسیر تولد را همان مسیر خلقت وتولد را کمک می کند که خلاف واقع نشود،پیامبران کار قابله را می کنند تا در مسیر خلقت حرکت کنیم.

مقتضای خلقت انقیاد در برابر خداست.

پیامبران مسیر را کنترل می کنند که آسیب نبیند واشتباهی نشود.

وماانا من المتکلفین؛ قابله متکلف نیست و

﴿إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ﴾

﴿وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ﴾

خبربزرگیست

همه امور دست صاحب امر است همه امور مربوط به انسان وهدایت انسان

﴿قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ﴾

حق چیست؟

همان که مطابق خلقت است.

راه شیطان به جهنم است که خودتون درست کردید وراهی که انتخاب کردید ومی توانستید نروید واقتضای وجود شما این نبود وحق این نبود که این راه را بروید.

حق را می گویم ودر پیدایش شیطان وجهنم وآسیب اجتماعی حق است.

 


[1] ص/سوره38، آیه70.