درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/10/21

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تفاوت غنیمت با انفال

 

غنیمت اعم از غنیمت در جنگ ومنفعت است.

غنیمت جنگی را وقتی مالک شدند باید خمس بدهند چناچه منفعت های دیگر هم اینگونه است.

فیء وانفال هیچ کاری به خمس ندارد وعنوان خمس به آن نیامده، هرچندممکن است کسانی که فیءوانفال به آنان داده شود همان ها باشند که غنیمت به آنان داده شود.

انفال وفیءخالصه لرسول الله صل الله علیه واله است ولی خمس لله نیز دارد.

غنیمت کاری به فیءوانفال ندارد.

تفاوتی بین مصارف فیءوانفال به صورت جزئی هست ؛ وموارد مصرف یکسانی بین خمس وآن دوهست.

تاوقتی خمس نداده نه برای بایع ونه برای مشتری نصیبی نیست.

بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‌41 / 21 / باب 101 عبادته و خوفه .... ص : 11

الغنائم‌ فيبيعونه فلا يحل‌ لمشتريه لأن نصيبي فيه و قد وهبت نصيبي فيه لكل من ملك شيئا من ذلك من شيعتي فيحل لهم منافعهم من مأكل و مشرب و لتطيب مواليدهم فلا يكون أولادهم أولاد حرام

در غنائم تحلیل است ولی در فیء وانفال تحلیل نیست.

درمورد زکات نیز چنین نیست.

برای گرفتار نشدن در مشرب وماکل وطیب ولادت امام ع شیعه را رها کرده ولی در بقیه جهات آزاد نیستند.

مودت مربوط به خمس است وتحلیل کردن هم به خمس است وتحلیل برای فیء وانفال نیست ومودت هم مربوط به این دو نیست.

انواع ملکیت:

1-مالکیت از باب غنائم از طریق خمس به امام ع می رسد

2-انفال به طور کلی مالک که خالصه للامام

3-فیءرا مالک خالصه هستند.

نائب هم درمورد تصرف کردن باید یااز باب جانشین بودن امام یاازباب رضایت منوب عنه می تواند اجازه مصرف از باب ملکیت امام بدهد.

تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‌4 ؛ ص137

- 8- سعد بن عبد الله عن أبي جعفر عن العباس بن معروف عن حماد بن عيسى عن حريز بن عبد الله عن أبي بصير و زرارة و محمد بن مسلم عن أبي جعفر ع قال قال أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع‌ هلك الناس‌في بطونهم و فروجهم لأنهم لم يؤدوا إلينا حقنا ألا و إن شيعتنا من ذلك و آباءهم في حل‌.