درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/09/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: عنوان ومعنون در قصد اقامت

 

اگر کسی به حسب عنوان قصد کند وبه معنون علم ندارد

مثلا جایی که زن تابع شوهر است وبه تبع قصد10روز شوهر او هم چنین می کند

به عنوان این که من تابع هستم وبه عنوان این که اوقصد10روز کرد منم میکنم

شوهر سر حساب می گردد ومی فهمد معنون10 روز نیست وگاه به عیال چیزی از اشتباه نگفت که اینجا عنوان 10روز از زن متمشی شده است پس عنوان فعلا محقق است ومعنون بعدا می فهمند اشتباه است؛ وگاه شوهر هم براساس قصد10روز دیگران قصدکرده است واو هم اشتباه در مصداق کرده است.

آیا قصد اجمالی کافیست یا قصد حتمی قطعی کافیست؟

ازروایات چه میفهمیم؟

روایت بود اگر قصد10روز کردی ونماز4رکعتی خواندی دیگر کافیست واطلاق آن شامل تردید بوجود امده می گردد وعنوان4رکعتی محقق شده وملاک به عنوان 4رکعتی که در قصد10روز خواندی منطبق است.

پس علم تفصلی لازم نیست وعنوان 10روز کافیست

بیشتر از عنوان هم مکلف نبوده است

قصد10روز که تا الان بوده است کافیست ولی الان که معنون از بین رفته ومی داند8روز می ماند شاید از حالا احتیاط به جمع بخواند چون روایت ابی ولاد دیگر شامل او نمی گردد واو دو عنوان دارد یکی منطبق بر 10روزکه عنوان او درست بود وباید4رکعتی بخواند چون یک 4رکعتی خوانده وقصد10روز او متمشی شده وعنوان قصد10روز را دارد ویک هم چون عنوان او منطبق بر حقیقت نیست ومی داند9روز می خواند وعنوان مسافر را دارد باید دورکعتی بخواندو عنوان واقع او 2رکعتی است.