99/09/23
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: یقین در اقامت
استصحاب استقبالی: یقین الان است وشک لاحق می گردد، که برخی می گویند یقین الان را به آینده می کشانیم وبراساس آینده حکم را بر شخص در حال بار می کنیم.
لاتنقض الیقین بالشک بل انقضه بقین آخر
عرف هم می گوید الان یقین دارد وآینده برایش شک پیش می آید وحتما هم در آینده ممکن پیش نیاید ولی بر اساس اعتبارات عرف ممکن است پیش آید.
اذا تیقنت که درروایت است یعنی تواگر در موضوع ماندنت یقین داری باید آثار رابرآن بار کنی یعنی تمام بخوانی،واینجا اگر اماره ای باشد جای یقین را می گیرد وچون یقین موضوع است وعلم به موضوع می خواد پیدا کند.
استصحاب استقبالی قابل قبول است وآثار یقین را برای آینده استصحاب می کند.
انصافاً شمول لا تنقض الیقین بالشک این مورد را هم در بر می گیرد واز طرفی روایت اذا تیقنت هم عرفیت دارد وشک لاحق قابل اعتنا نیست وعزم ویقین الان کافیست .
الان یقین دارد اینجا10روزمی ماند ولی احتمال یا شک می کند ممکن است اتفاقی بیافتد که نتواند بماندوممکن است از آنجا برود ولی این احتمال وشک قابل اعتنانیست وباید به یقین الان عمل کندویقین الان را استصحاب استقبالی می کند.
استصحاب قائم مقام یقین است واماره می تواند جای یقین را بگیرد