درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/09/16

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: اگر اقامت را معلق کرد، چنین قصدی کافی نیست.

 

اگر موانع احتمالی برای اقامت خود ببیند در قصد عشره ایام او تاثیر دارد؟

اگر احتمال عقلائی باشد بله در اقامت او مشکل وارد می کند وعزم جزمی برای 10 حاصل نمی گردد ومانند تعلیق است ولی اگر احتمال عقلائی نباشد وارزش برای آنان ندارد وتصمیم وعزم او برای 10روز کافیست.

شرط ابتدایی در قصد یعنی باید برای مسلم باشد که می ماند ولی شرط

اگر عزم حاصل شد واحتمالات ضعیفی وغیر عقلائی می دهد برای نماندن پیش آمد مزاحم برای عزم نمی باشد.

اگرعزم دارد از این باب که اجبار یا اکراه در کار است:

یجب عیه التمام چون به دنبال اکراه واجبار عزم برای اوحاصل می گردد واجبارواکراه عرفی است که عرفمی گوید انقدر روی او فشار آمد که قبول کرد وعزم بوجود آمد وعرفا صدق بکند مجبور شد یا اکراه شد می تواند عزم کند هرچند بگوید اگر فشار از روی او برداشته شد می رود ولی می داند تا10روز باقیست پس می تواند قصد کند وعزم حاصل کند.

اذادخلت ارضاً وتیقنت که این اجبار هم می شود مصداق یقین بر ماندن10.

اگر استصحاب مانع وجبر وعذر برای شخص مقیم ممکن است که استصحاب می کنم تا 10 روز باقی است؛ اسم این استصحاب استقبالی است که یقین الان است ولی زمان هنوز نیامده است ودر استصحاب رایج یقین سابق است ودر الان استصحاب یقین می کنیم در شک فعلی، ولی استصحاب استقبالی یقین الان وفعلی را به زمان آینده می کشانیم.نائینی ره می گوید این استصحاب استقبالی ایرادی ندارد که شک لاحق است واز طرفی یقین را استصحاب می کنیم که این یقین به جبر را استصحاب می کنیم.

استاد:استصحاب باید عرفیت داشته باشد،واگر نداشته باشد درست نیست واین استصحاب استقبالی عرفیت ندارد وآنچه در شرع آمده یقین گذشته را به الان می کشانیم ولی نمی شود یقین الان را به آینده برد.

بله بقای عذر عرفی است ولی مفاد استصحاب نیست.