درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/09/12

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: جامعه سالم

 

جامعه سالم صبور هستند

﴿الذین صبروا ابتغاء وجه ربک﴾

تسلیم وصبر برای خدا مشکل است

اقاموا الصلاۀ از ویژگی جامعه سالم است که کنار نماز همیشه انفاق است

ویدرئون بالحسنه السیئه:بدی با خوبی دفع می گردد ونمی شود بدی را با بدی دفع کرد واین جدای از انتقام است که یک جاهای باید انتقام باشد، اولئک لهم عقبی الدار

سوره رعد:

﴿أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَىٰ ۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ﴾

﴿الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَاقَ﴾

 

﴿وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّار﴾

﴿دجَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ﴾

ملائک همه جا کمک آنها می کنند

﴿سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ﴾

حالا جامعه خراب وناسالم ودارای آسیب اجتماعی چکونه است:

﴿وَالَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ ۙ أُولَٰئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ﴾


مفسدان در زمین می شوند که عهد خداوند را نقض می کنند وآنچه دستور به وصل داده شده را قطع می کنند وبدترین جایگاه برای آنان است.

سوء آخرت ودنیا می آید.

ومثال این جامعه خراب دارای سوء عاقبت قوم موسی علیه السلام است.

سوره ابراهیم علیه السلام:

﴿وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ﴾

شما جامعه ای بودید که بدترین عذاب یعنی کشت وکشتاردرآن انجام می شد وفرزندان پسر شما را سر می بریدند

مرام فرعون این بود که خانواده های تابع فرعون را فرزندانشان را کار نداشتند و خانواده هایی که تابع او نبودند فرزندانشان را سر می بردیند چون می گفتند چون اگر این فرزندان بزرگ شوند مثل خانواده هایشان می شوند والان هم چنین است و اگر در یمن نسل کشی میشود با چنین تفکری فرعونی انجام می گردد.

جامعه دوطرف دارد ومی تواند به سمت لعن برود وسوء عذاب ومی تواند به سمت جنات عدن برود.

﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ﴾

اذان واعلان عمومی خداوند است که مرام باری تعالی برای جامعه محقق می کند که اگر شکر شود مزید می کنم واگر کفرشود عذاب می کنم.

﴿وَقَالَ مُوسَىٰ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ﴾

 

دراین آیه جامعه موسی نبی علیه السلام را می گوید.

جامعه فاسد نقض عهد می کند وبه سمت فساددرزمین می رود وبر عکس جامعه سالم وصل می کند وبر پیمان خود باقی می ماند.

یصلون ما امر الله ویوفون بعهدالله باید باشیم.

 

اصول اجتماعی:

چیزی که درقرآن است مقابل امارت صحیح تخریب امارت است، هیچ داستانی به تفصیل بنی اسرائیل در قرآن نیست وامروز هم تفصیل عالم وتخریب عالم در دست صهیونیست است.

همه تلاش موسی علیه السلام ومبارزه با فرعون وسختی ها همه با یک حرکت اشتباه ازبین رفت وآن گوساله سامری بود که همه نعمت های خداوندو نجات را دیدند ولی حالتی که د روجود بشری است که به اندک چیزی گول خورد واین در جامعه ما که انقلاب کردیم وشهید دادیم وبه اندک چیزی نابود شد.

خود موسی علیه السلام معجزه بود و... ونعمت های خدا را یادشان رفت به چیزی مسخره ای و دچار سوء عذاب شدند.

واصول اجتماعی این که بدانیم انسان خود را در برابر یک جرقه آتش کوچک حساس باشد و مواظب باشیم که اصل مسلم فقهی این که چیز جزئی را که گرفتاری ایجاد می کند در نطفه خفه کنیم.

واجب از آسیب وخطر جزئی را بگیریم تا آسیب بزرگتر نشود .

مثل کرونا که همه این تعطیل ها ومنع رفت وآمد برای قطع زنجیره است.