درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/09/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: همبستگی نظام دو فایده دارد

 

1- برطرف شدن حاجات همدیگر

2- احساس اجتماعی شدن ووابسته بودن به جامعه درانسان جواب داده می گردد.

الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص99

و بهذا الإسناد، عن ابن عقدة، قال: حدثني أحمد بن يحيى بن المنذر، قال: حدثنا حسين بن محمد، قال: حدثني أبي، عن إسماعيل بن أبي خالد، عن صفوان بن مهران، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: أيما رجل مسلم أتاه رجل مسلم في حاجة، و هو يقدر على قضائها، فمنعه إياها، عيره الله يوم القيامة تعييرا شديدا، و قال له: أتاك أخوك في حاجة قد جعلت قضاءها في يدك، فمنعته إياها زهدا منك في ثوابها، و عزتي لا أنظر إليك اليوم في حاجة معذبا كنت أو مغفورا لك.

ادراک درونی در انسان ویک محرک بیرونی واجتماعی شدن.

حاجتی می تواند روا کند ونکند واحساس ما اجساس اجتماعی است که اگر اهمیت ندهیم آسیب اجتماعی می گردد

همین احساس ما چیزی که خدا در وجود ما گذاشته است

جواب دادن وبی اعتنایی به حاجت دیگران نوعی برخورد است

روایت موضع گیری در برابر حاجت رامی گوید.

تعییر: عار کردن وتوجه نکردن،گاهی صریحاً توجه نمی کند وبی اعتنایی می کند

آدم خوبی است که بی اعتنایی کرده چون تکلیف منافق وکافر که معلوم است.

نظر نداشتن خدا به او یعنی عذاب می شود وغفران ندارد وحاجت او روا نشود در قیامت یعنی عذاب می گردد.

منبع فیض الهی محروم می گردد مثل اینجا که دیگری را محروم کرده است.

اگر بی رغبتی وبی توجهی نشان بدهند ارزش کار را پایین می آورد.

به عزت خودش خداوند تعالی قسم می خورد که در برابر این احساسی که برای تو قرار داده که نعمتی است محتاجی را برای تو می فرستد وتو اهمیت به آن نعمت نمی دهی.

السائل ببابک نعمتی است وباب مصداق است وهرجایی می تواند سائل باشد.

﴿وماخلقناالسماء والارض ومابینهما باطلاً ذلک ظن الذین کفروا فویل للذین کفروا من النار﴾[1]

این نظام به هم بستگی دارد وهرچه درش هست وابستگی به هم دارد،جدا از هم نیست واین ارتباط باعث ایجاد علت ومعلول هاست که اثر خودش را می گذارد، وباید حواسمون به آنها باشد.

﴿وماخلقناالسموات والارض وما بینهما لاعبین﴾[2]

بازیچه نیافریدیم.

آسیب از اینجا می شود که به این ارتباط ها توجه نمی گردد.

انسان خیلی از چیز ها را به بدل تبدیل می کند وامور را به امور مصنوعی تبدیل می کند؛مثل احساس به ارتباط اجتماعی برای نوزاد که وقتی در آغوش مادر است این احساس برای او برآورده می گردد که به او اطرافیان توجه می کنند، حال اگر این مصنوعی شد ومیمونی تربیت شده نوزاد انسان را به آغوش گیرد که میمون چه میداند حاجت فردی واجتماعی انسان چیست؟؟؟

فیل هایی تربیت شده که جای جرثقیل کار می کند.

بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‌57 / 299 / باب 39 فضل الإنسان و تفضيله على الملك و بعض جوامع أحواله ..... ص : 268

5- العلل، عن أبيه عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد بن عيسى عن علي بن الحكم عن عبد الله بن سنان قال: سألت أبا عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع فقلت الملائكة أفضل أم بنو آدم فقال قال أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ع إن الله عز و جل ركب في الملائكة عقلا بلا شهوة و ركب في البهائم شهوة بلا عقل و ركب في بني آدم كلتيهما فمن غلب عقله‌ شهوته فهو خير من الملائكة و من‌ غلب‌ شهوته عقله فهو شر من البهائم.

انسان جهان را می تواند تسخیر کند ومی تواند به حدی برسد که از ملائک بالاتر برسد وارتباطی با خداوند جلیل داشته باشد که جهانی دیگر در دستان او باشد.

حاجت شخصی وحاجت اجتماعی اگر تعارض کرد حاجت اجتماعی مقدم است وباید مثل جهاد رفتار کند.

او اعلا از ملائک می گردد.

هدف آفرینش رسیدن به مقام بالاتر از ملائک است با عبودیت واینکه خداوند نظام را حکیمانه آفریده است وانتظار از انسان سنگین است وباید به مسائل اجتماعی رسیدگی کند.

پس اگر بی اعتنایی کنیم در دنیا اثرش این که درآخرت محتاج می گردیم وخداوندعزیز نگاه نمی کند به ما.

واجب است توجه به حاجات مومنین ورسیدگی به آنان وچون توجه نمی کند گرفتار می گردد.

واجب چیزی که وعده عذاب دارد.

آدم خوبی که همه چیزش تمام است ولی اعتنایی به حاجات دیگران نکند.

 


[1] ص/سوره38، آیه27.
[2] دخان/سوره44، آیه38.