درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/03/11

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: منشااعتباریات

 

هرجا منشاعرفی اعتباری باشد می توان صحیح باشد

اگر منشا اعتبار فرض باشد وبدون پشتوانه حقیقی باشد واعتباری تخیلی باشد اولا خوداعتبار صحیح نیست واگر محقق شود فرضاً به معنای حقیقی محاسبه بردار نیست.

اگر کسی بگوید صاحب اعتباررا در زمان ومکان معینی قرار داده وبه حسب آن اعتباررا می سنجیم وقیمت گذاری می کنیم، بحث خرید وفروش ومعامله است این نوع اعتبار سنجش نمی گردد چون حقیقتی پشت آن نیست.

اگر اعتبار کنند ولی برای مکان وزمانی آن را بر عهده بگیرند هرچند در زمان اعتبار حقیقت وپشتوانه ندارد این صحیح است مثل معامله سلف ومنشا اعتبار تقریبا واضح است مثل بدوصلاح میوه ها وبرای تحقق معامله کافیست.

بعداز تحقق اعتبار به ذمه طرف می آید وبه ان حقیقت واقعی ذمه تعلق گرفت هرچندالان بروز وظهور نداشته باشد.

کارشناس می آید وقیمت واقعی را محاسبه می کند هرچند الان وجود ندارد وحقیقتی الان نیست وبعدا محقق می گردد ولی ذمه را به حقیقت واعتبار واقعی بر می گرداند ومثمن به منشا واقعی تعلق می گیرد.

...

تعهد نوعی اعتبار است؟

انعقاد قرارداد باید ارزش عرفی پیدا کند؟