درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی فقیه یزدی

1401/11/18

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: صلح در زمین

 

آیه62بقره:

﴿إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‌ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ﴾[1]

﴿وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْكُرُوا ما فيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[2]

﴿ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ﴾[3]

بعد از این که فرمود واشربوا من رزق الله ولا تعثوا فی الارض مفسدین مطلب به وظائف رسید.

درجلسات قبل که افساد در زمین بود توضیحاتی عرض شد.

الان مقابل قضیه فسادفی الارض است،آنجا بود که فساد می شود ومعتدین هستند،اینجا هست که مومنان ویهودیان ونصاری وصابئین کسانی هستند که اهل توحیدهستند در مقابل مشرکین که آمرزیده نمی شوند وشرک اعظم گناهان است وماهیت انسان را از بین می برد،این ان الذین آمنوا یعنی درجه یک ایمان ،والذین دوم جدا می کند درجات بعد را می گوید که یهودی و... کسانی هستند که ایمان به خدا داشته باشند وروز قیامت.گذشت که مبدا ومعاد با هم است وجدایی ناپذیر اند.

ایمان به توحید ومعاد باید با نتیجه باشد که عمل صالح ثمره ی ایمان است وایمان بدون عمل صالح ممکن نیست. اگر عمل صالح نباشد بی ثمر بودن ایمان است.

نفس باید طوری تربیت شود که عمل نفسانی را صالح به جاآورد که در صورت ایمان وعمل ترس وحزن باقی نمی ماند بلکه با نشاط وچشم روشنی ودل آرام زندگی می کنند.

الان برای مومنان میثاق قرار داده شده است؛ در رابطه زن وشوهر هم میثاق وجود دارد که نباشد نقض شود که یکی از میثاق های انسان با خداوند است که همه قبول کردند. در رابطه ازدواج زن از مرد میثاق می گیردو او هم قبول می کند لذا است که ایجاد برای زن وقبول برای مرد است که حتی در مواظب وبزرگ کردن فرزندان هم ساری وجاری است .

اذکروه ما فیه یعنی ما آتاکم را یادکنید وباید تقوا داشته باشید لعلکم تتقون.

انسان ضعیف است وروی گردان می شود ثم تولیتم.

 


[1] سوره بقره، آيه 62.
[2] سوره بقره، آيه 63.
[3] سوره بقره، آيه 64.