1401/09/15
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: امربه اهل وعیال
﴿وانذر عشیرتک الاقربین﴾
قانون منظم اجتماعی است که باید مواظبت از عیال کرد.
132طه:
﴿وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها لا نَسْئَلُكَ رِزْقاً نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى﴾[1]
عیالت را به نمازوصبر برآن سفارش کن.اگر به وظیفه خوب عمل کنی خدا رزق وروزی تو را می رساند نحن نرزقک
عاقبت به خیر می شود متقی.هرکارمی کنیم می بینیم که عاقبتش چی میش؟ که اصل به تقوا است که عاقبت دارد.هرمملکتی ازخانواد درست شده،پس هرچه خانواده درست باشد جامعه درست میشود.
فقه اجتماع دورهم بودن دوستان
باب استحباب اجتماع الإخوان و محادثتهم
15532- 1-محمد بن علي بن الحسين في كتاب الإخوان بإسناده عن أبي عبد الله ع قال: تجلسون و تحدثون قلت نعم قال تلك المجالس أحبها فأحيوا أمرنا رحم الله من أحيا أمرنا يا فضيل- من ذكرنا أو ذكرنا عنده فخرج عن عينيه مثل جناح الذباب غفر الله له ذنوبه و لو كانت أكثر من زبد البحر.[2]
آیادورهم می نشینید واحادیث می خوانید؟گفتم بله.فرمود ما آن مجالس را دوست می داریم پس امر ما را زنده کنید،که خدارحمت کند هرکس امر ما رازنده کند،ای فضیل هرکس مارا یاد کند یا نزد او مایاد شویم واز چشم او به اندازه بال مگسی اشک جاری شود خدا گناهان او را می بخشد اگرچه بیشتر از کف آب دریا باشد.
عالم امر در واقع عظمت ولایت خداوند است که برهمه کرسی وعرش استوی دارد تا به عالم خلق آن ولایت الهی است؛درباره اهل بیت امرنا همان ولایت الهی است.حرف امرنا یعنی ولایت الله وآنچه مربوط به عالم امر است ؛حالا چه خودش ذکر کند وچه نزد اوذکر شود واو گوش دهد.
زبد یعنی زیادی واین که اصالت با آب است واین ها زیادی است،در این صورت وجود اصیل انسان درست میشود.
واقعیت است که جامعه از انسان ها وخانواده است وخانواده به طور کامل باید خصوصیات را رعایت کنند.
این احیای امر جهت صعود برای او پیدا می کند.
قال: اجتمعوا و تذاكروا تحف بكم الملائكة رحم الله من أحيا أمرنا.[3]
این روایت دستور به اجتماع را داده است که می تواند مستحب موکد باشد. که امام ع فرمود دور هم جمع شوید که ملائکه شما را در آغوش می گیرند که خدا رحمت کند هرکس امر ما را زنده کند.
احیای امر ما.