1401/09/01
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: قهر کردن
16257- 7- محمد بن علي بن الحسين قال: قال رسول الله ص في حديث لا يحل لمسلم[1] أن يهجر أخاه[2] فوق ثلاثة.[3]
16259- 9-و في الخصال عن محمد بن جعفر البندار عن أبي العباس الحمادي عن محمد بن علي الصانععن العقيبي عن ابن أبي ذئب عن ابن شهاب عن أنس قال: قال رسول الله ص لا يحل للمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث.[4]
16260- 10-و عن أحمد بن زياد بن جعفر الهمذاني عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن محمد بن حمران عن أبيه عن أبي جعفر ع أنه قال: ما من مؤمنين اهتجرا فوق ثلاث إلا و برئت منهما في الثالثة قيل[5] هذا حال الظالم فما بال المظلوم فقال ما بال المظلوم لا يصير إلى الظالم فيقول أنا الظالم حتى يصطلحا. [6]
اگر این وضعیت مربوط به ظالم است که از او دوری کند مظلوم چه اتفاقی به مظلوم بیافتد با این که ارتباط به ظالم نداشته باشد،وقتی می بیند رابطه که قطع کرده می گوید من ظالمم تازمانی که بین خودشان را اصلاح کنند یعنی طوری می شود که این شخص وقتی می بیند این قطع ارتباط ظلمی بالاتر است.
یعنی فوق بدی ها همین قطع رابطه است.
16258- 8- و بإسناده عن شعيب بن واقد عن الحسين بن زيد عن الصادق عن آبائه عن رسول الله ص في حديث المناهي قال: و نهى عن الهجران فمن كان لا بد فاعلا فلا يهجر أخاهأكثر من ثلاثة أيام فمن كان هاجرا لأخيه أكثر من ذلك كانت النار أولى به.[7]
اگر ادامه دهد ارتباط را باعث گناه می شود ولابد اگر شد در قطع ارتباط بیشتر از سه روز نشود وکسی که بیشتر ازاین شد آتش جهنم به او اولی است.
عجب ظلم فاحشی است این گناه قطع ارتباط.
آتش دنیایی همین اختلافات وکش مکش های بیجاهمین است.
آیا تفاوت این گناه با مثل ترک نماز است؟
بله آتش مراتب دارد وظاهر برخی جاها نارجهیم است و...
16261- 11- الحسن بن محمد الطوسي في مجالسه عن أبيه عن ابن مخلد عن الرزاز عن العباس بن حاتم عن معلى بن أبي عبيد عن يحيى بن عبيد عن أبيه عن أبي هريرة قال: قال رسول الله ص لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه ثلاثة أيام و السابق يسبق إلى الجنة.[8]
شهرت این که جعلیات ابی هریره اصل حیثیت او رانابود کرده وبرخی جاها است که انصاف داده است وروایات صحیح نیز دارد وگاه در مورد مولاعلی علیه السلام انصاف به خرج داده است.
حلال نیست که بیشتر از 3روز هجران باشد و سبقت گیرنده به وصل زودتر به بهشت می رود.
16262- 12- محمد بن الحسن في المجالس و الأخبار بإسناده عن أبي ذر عن النبي ص في وصية له قال: يا أبا ذر إياك و هجران أخيك فإن العمل لا يتقبل مع الهجران يا أبا ذر أنهاك عن الهجران فإن كنت لا بد فاعلا فلا تهجره ثلاثة أيام كملا فمن مات فيها مهاجرا لأخيه كانت النار أولى به.[9]
ای ابوذر مواظب باش در هجران از برادرخودت،در روایت دیگراخیک المومن است،عمل با هجران قبول نمی شودو هجران از هبط عمل است.العمل مطلق است وهمه اعمال را شامل می گردد؛ای ابوذر تورا از هجران نهی می کنم واگر لابد بودی از هجران بیشتر از 3روز نشود.
سند: نوعا روایتی که پشت وانه اش روایتی است که مفهوم همان روایت را بیان می کند دیگر به بررسی سند نیست ودر این روایات بنا به جعل نیست.
در این روایات اخلاقی جایگاه جعل نبوده وجعل در فضائل ومناقب اهل بیت علیهم السلام است.