درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/12/01

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قبح ذاتی محرمات

 

ادله عامی داریم از روایات که قبح ذاتی و یا حکم طبیعی انسان وعقل قبح ذاتی برای برخی اشیاء می دانند واستدلال به ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا ... که معلوم است قبح ذاتی دارد که گوشت برادر مرده خوردن قبح ذاتی دارد که طبع نمی پذیرد وصحیح نمی داند وشارع هم در همین حکم عقل استناد می کند که آنچه ذاتاً شما ناپسند می دانید مثل همین در موردغیبت کردن است که امری واقعی وحقیقی است که انسان نباید انجام بدهد که قبیح است.

باز آیه حرّم ربی الفواحش نشان دارد که خداوند حرام کرده آنچه اسمش فاحشه است یعنی فاحشه امرذاتی وقبح واقعی وحقیقی دارد که خدا قبح حقیقی را حرام کرده است.

موضوع را باید خودمان تشخیص دهیم که همان است که به عنوان فاحشه شناسایی می شود

که معلوم است قبح وحرام ذاتی دراشیاء هست.