درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/10/06

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اشتدادعظم وانبات لحم در اسپرم یا تخمک خریداری شده

 

نسب به کسی می رسد که نطفه برای اوست، ونسب غیر از محرمیت است که ممکن با صهر انجام شود یا با رضاع انجام گیرد ولی نسب به نطفه صورت می گیرد،حکم زنا در مورد نطفه خریده ومنتقل شده نیست چون انعقاد نطفه در حریم مرد است وخود مرد فراش را قبول کرده ست واین غیر از عمل زنا وولدزنا است،واین ولدیست که احکام خود را دارد.

ارث هم امری مالیست که اگر ولد از نسب باشد ارث محفوظ است ولی اگر نطفه از خود آنان نبود ارث قواعد جدا را می طلبد

اگر ولدی که اشتدعظمه باشد ودر فراش مرد باشد باید قراردادی بگذارد برای ارث این ولد مثل کسی که بخواهد برای فرزند رضاعی خود ارث بگذارد که باید معین کند با قراردادی جدا .

دی ان ای مربوط به نسل است ونباید نسل قاطی شود،وشما در ولد شبهه احکام نسب را پذیرفته اید ویا در مساحقه هم که امکانش بعید است گفته شده الولد للفراش،ولی مشکل است للولد للفراش برای کسی که دخولی برای زن نداشته صدق کند.

قواعد لفظی نمی تواند حجیت معنا را به محکمی بیان کند وفقط جایی می تواند بیان کند که هماهنگی محکمی با معنا داشته باشد ونمی توان در چنین موارد را گفت شارع امضاء کرده است.

نسب به هم ریختن را شارع نمی پذیرد وباید نسب معلوم باشد اما محرمیت چیزی جدا از نسب است وایرادی در آن نیست و جایی که اشتدعظمه است محرمیت حاصل می شود وازدواج نمی شود ولی این جدایی از نسب است.

در مورد اشتدادعظم وانبات لحم نمی توان مسئله را توسعه ی معنایی داد وگفت نوزادی را بیاورند خانه ودر فراش وخانه مرد او را تغذیه کنند تا اشتدادعظم بشود وازهمین راه محرمیت حاصل گردد چون مسئله اشتداد عظم در روایت مربوط به رحم می باشد.

در مورد مالکیت نطفه که گفته شد نطفه خریده شده در حباله وملکیت مرد در می آید واز این را محرمیت را درست کردند نیز نمی توان توسعه معنایی داد وگفت طفلی را بخرند نیزمالک او می شود ودر حباله مرد درمی آید ومحرمیت درست می شود چون فرق است بین نطفه که هیچ نیست واصلا صورت انسانی ندارد با طفلی که صورت انسانی پیدا کرده است وادله در مورد طفل که در مالکیت درآمده صادق نمی شود ورشد ونمادر مورد نطفه صادق است که آن نطفه در حباله مرد درآمده ونما وفراش هم در مورد مردصادق می گردد ومحرمیت حاصل می گردد.