درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/10/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: معنای الولدللفراش درمورد رحم اجاره ای

 

اگراین طورروایت معنا شود که ظاهرا همین است وروایت متواتر از شیعه وعامه است.

پس الولد للفراش وللعاهر الحجر

این قاعده محکی است ،باید معناشود.

ممکن فراش اعم معناشود وممکن اخص که اخص این که ازدواج موقت یا دائم است وفراش برای مرد است که فرشی را پهن کرده وآنچه در فراش او محقق می شود برای اوست واو قبول کرده مسیرازدواج دائم یا موقت را انتخاب کند.

پس تعبیر الولد للفراش برای ازدواج باشد.

اگر اعم گرفته شد که هرنوع فراشی که در حباله وارتباط با او قرار گرفت فراش بگوییم، مثلا اگر کسی همین رحم اجاره ای داشت فراش حساب می شود که بچه نشو ونما یابد در حیطه مرد است وفراش به معنای عام است که از ازدواج بالاتر است که نوعی معنای فراش است.

اگر کنیز را تحویل دیگری داد گفته اند للولد للفراش که فرزندی که در فراش اوست برای اوست وفرزند از کنیز برای مولاست وللولد للفراش را تعقیب همان گفته اند ودر فراش او فرزند حاصل شده ولو که تحویل غیرشده است واین تحویل به هم نمی تواند فراش را بزند وبه دستور او تحویل حاصل شده است.

وکسی که در حیطه او نیست سنگ زده می شود.

پس در اینجا معنای عام است که همین که در ملک یمین مولا است برای اوست ولی در اثنا تحویل دیگری داده است.

حال سوال می شد که تحویل با چه شرایطی است؟ آیا باید مواظب باشند خلط میاه نشود که ازادله همین بدست می آید وعملا بعد دقت واستبراء ومواظبت فرزندی بوجود می آید که نمی دانند چه می شود وهمین بحث است که الولد للفراش فرزند را برای مولای قبل ثابت می کند.

پس هر چه به معنای عام فراش که در اختیار وحباله مرد قرار گرفت آثار برآن بار می شود واگر بتوان فراش را عام ذکر کنیم احکام شرعی محرمیت وارث و... در آن جاری می شود که روایت الولد للفراش تواتر لفظی ومعنوی دارد از عامه وخاصه که همین معیار وقاعده می شود.

شاید متاخرین برای این که خلط میاه نشود واین که بچه از فراش پدر جدا نشود ،معلوم اللولد للفراش برای کیست واگر زنا باشد هم معلوم است واگر غیر شرعی باشد للولدللفراش صدق نمی کند.

انتخاب مرد است فراش وخود آن را برگزیده فراش شرعی وصحیح را وآثار هم برای انتخاب خودش است که با اراده وانشای خود بوجود آورده است.