درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/10/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نسل در قدیم

 

آیا نسل در قدیم به صور دیگر انجام می گرفت وسوال می شد چه جوابی داشت؟

در فقه هست که از راه مساحقه نطفه حاصل می شود بین دو خواهر مساحقه شده ونطفه از طریق مردی که شوهر دیگریست به خواهر دیگر منتقل شد، به حساب الولد للفراش ولد برای شوهر همان خواهر است وآثار نسب و... برای آن جاریست،از این فهمیده می شود که اگر مشروعیت پیدا کرد همه احکام برآن پیاده می شود با جریان الولد للفراش دیگر نباید شک آورد.

استفاده می شود از این مثال که در یک جهت جایز نباشد عمل مساحقه ولی درحیطه مرد این تشکیل شده ودر حباله او این نطفه واقع شده وآثار فقهی را دارد پس می توان گفت هرموردی که موجب شد آنچه نطفه قرار گرفته در محدوده این مرد واقع شده همین میزان گافی است برای انتساب ولد به آن مرد، اگر مربوط به نطفه مرد باشد به هرنحوی تمام کرد مرتبط به او باشد ولقاح هر طور واقع شود ولو برخی جهات شرع رعایت نشود آن نطفه مربوط به اومی شود.

اگرنطفه را خریده ولی فعل او بوده ومرد آن نطفه را خریده وبا فعل او رشد جنین شروع می شود که اینجا دعواست،اول چون او مالک شده وآثار ملکیت را قبول کنیم که گفتیم اگر مالکیت را قبول کنیم مورد نظر فقهاست ومی تواان چنین مالکیتی را قبول کرد.

سوال شده که زن وشوهر می دانندکه نطفه مربوط به انها نیست ولی در مالکیت آنها وحباله آنها است وقطعیست ،اگر در باب عتق مالکیت است اینجا هم شامل می شود وانتساب فرزند برای آنها صحیح است وارتباط پدر ومادری به لحاظ نشو ونما برای آنها است چون خودشان نشو ونما را انجام داده اند با رحم اجاره ای،حالا اگر تماماً مثل بچه نطفه ای خودشان نپذیریم ولی این هم نوعی فرزند است واحکام خود را دارد ومحرم این ها حساب می شود.