درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/09/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اسپرم وتخمک موهوبه

 

اللهم إني أعوذ بك من الكسل و الفشل، و الهم و الحزن، و الجبن و البخل، و الغفلة و القسوة، و الذلة و المسكنة، و الفقر و الفاقة، و كل بلية، و الفواحش ما ظهر منها و ما بطن.[1]

مسکنت یعنی تنگ دستی که گاهی با دل چرکی همراه است.

ستون فقرات وقتی ضربه دید دیگر انسان نمیتواند کار خود را انجام دهد ودر ضمن هر فقره روی فقره دیگر قرار گرفته ودر مورد انسان هم یعنی همیشه عقب است وهشتش گروی نهش است وناداری محض می شود فقیر و چاره ای ندارد وبی چارگی دارد.

اگررابطه نطفه ای برای مرد وزن نبود وهر دو از دیگران اجنبی خریده یا هبه شده بودو مرد وزن توان نطفه ای نداشتند،این مثل فرزندیست که از بهزیستی می گیرند ومحرمیت درست نمی شود ومسئله ارث می تواند اموال را به او ببخشند تا زنده هستند ولی بعد مرگ ارث برای این فرزند مشکل است برده شود.

رحم اجاره ای حکم ازدواج را دارد از باب هنّ آجروهنّ که استمتاع بهره رحم را گرفته است ومی تواند این اجاره آثار حکم ازدواج موقت را دارد ولی استفاده محدود به استمتاع می شود واین رحم اجاره ای محرمیت برای مرد می آورد چون رحم این زن را اجاره کرده است اگر فرزند دختر باشد والبته شرط دخول با زن رحم اجاره ای را دارد

نکته:

در مرد وزنی که تخمک واسپرم دیگران را خریده اند ودر رحم اجاره ای گذشته اند بحث محرمیت این فرزند از طریق حباله درست می شود که چون این نطفه در حباله این مرد قرار گرفته پس آثار محرمیت برای او هست وارث هم با قرار داد درست می شود،وبرای رحم اجاره ای هم که چون اشتدعظمه وانبت لحمه هست محرمیت جاریست وارث هم که آن زن می تواند نپذیرد.

وشرط دخول برای ان مرد با زن رحم اجاره ای لازم نیست که از باب ربیبه بشود وهمان حباله کفایت دارد.

البته برخی این محرمیت را از باب مالکیت مرد وزن بر نطفه درست می کنند که چون آن دو نطفه را خریده اند ومال آنها شده پس آثار هم ازجمله محرمیت برای آن دو در پی دارد.

نکته:

اگر زن رحم اجاره ای معلوم نباشد وهرگز این مرد آن زن را نبیند وفقط رحم او را اجاره کرده است تا نطفه خود را در آن بگذارد ایرادی ندارد واین جهالت به عقد هن آجروهن ضربه ای نمی زند ،مثل این که مردی زنی را به عقد خود درآورد در تاریکی که زن را اصلا نبیند .

نکته:

بحث کاشت نطفه محدود به مرد وزن متاهل نیست واگر ماپذیرفتیم که چنین کاری مجاز است درمورد مرد وزن مجرد هم باید بپذیریم که اگر زن بدون شوهری اسپرم مردی رابخرد ودر رحم خود وارد کند ایرادی ندارد واین فرزند حلال زاده است ومرد می تواند آثار ارث را از خود بردارد ؛یا مردی بدون زنی اسپرم خود را با تخمک زنی لقاح دهد ودر رحم اجاره ای بگذارد یا در رحم همان زن بگذارد که فرزند حاصل حلال زاده است،چون ولدزنا در صورتی است که دخول حاصل گردد وبا آن عمل لقاح حاصل گردد.

نکته:

این نوع فرزند آوری مربوط به اضطرار نیست ومرد وزن می توانند حتی در صورت سلامت هم رحمی را اجاره کنند ونطفه خود را در آن رشددهند یا هرکدام به طور جدا می توانند در صورت سلامت خود رحمی را اجاره کنند وبا تخمک یا اسپرم خود لقاح دهند وآن فرزند هم آثارفرزندی را دارا می باشد.

 


[1] الإقبال بالأعمال الحسنة - ط الحديثة، السيد بن طاووس، ج1، ص174.