درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/09/22

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: رحم مصنوعی

 

اگررحمی مصنوعی ودستگاهی باشد ویا مردوزنی تخمک واسپرم خود را در بانکی نگهداری کنند تادر موقع لزوم مثلا مریضی رحم یاتخم کشی که دیگرقادر به بچه زایی نیستند از آن موارد ذخیره استفاده کنند ودر وقتی درآینده لقاح دهندودر رحم مصنوعی بگذارند وبچه بزرگ شده وبعداز مدتی به رحم واقعی منتقل می شود ودررحم اجاره ای قرار می گیرد؛که تمام احکام در این مورد حاصل است وارتباط با پدر ومادر تماماً برقرار است واین رشداندک دررحم مصنوعی مهم نیست وبعد هم که به رحم اجاره ای منتقل شده است.

اگراسپرم مردبود ولی تخمک از زن دیگری گرفته شد ودررحم مصنوعی قرار گرفت؛همه احکام نسبت به مرد جاریست ولوتخمک اعطایی باشد یا خریداری شده باشد،برای زن احکام محرمیت جاریست وهم می تواند احکام ارث را جاری کند چون تخمک او بوده هرچند در رحم مصنوعی رفته،بله اگر تخمک خریده شده ودر حباله مرد رفته وزن همه ی احکام را نفی کرده وفقط انتقال نطفه بوده که ارث برقرار نمی شود.

اگرزنی تخمک خودرا بااسپرم مردی لقاح دهدچون شوهرش مشکل اسپرم دارد ،احکام برای زن جاریست اگر که اسپرم خریده شده چون او مالک شده تمام مسائل مربوط به زن می شود واز مرد همه چیز سلب است چون او اسپرم خود رافروخته هرچند که رحم مصنوعی باشد،اگرمردی که اسپرم خریده شده چون ازدواج درکار نبوده ارث باید طبق قرار داد باشد که اگرگفته من اسپرم می فروشم بنابراین که ارثی درکارنباشد، ولی مسائل محرمیت سرجای خود باقیست.

مسئله ارث از جهت شرعی ملازم با تولد نیست بلکه ملازم باقراردادازدواج است که براساس ازدواج ارث برده می شود ووقتی ازدواج نباشد ارثی در کارنیست وتخمک یا اسپرم خریده شده چون ارتباطی ولدی فقط در کار است وارتباط ازدواجی نیست ارث برده نمی شود.

وباید گفت از این طرف دلیل بر ارث نیست که چنین تولدهایی ارث ببرند.

در واقع می گویند الولد للفراش واین گونه موارد که فراشی نیست وارث هم برقرارنیست .

بیده الساق هم درکارنیست که ارث برده شود.