درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/09/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: ادله مالکیت فرزند

 

﴿انما اموالکم واولادکم﴾

الولد للفراش

بیده الساق

این ادله است که آنچه تشکیل زندگی می دهد ولد برای اوست.

صاحب فراش هستی وساق بدست توست پس ولد مربوط به تو می شود.

ملاک انتصاب نسب به فراش مربوط می شود یا مربطو به کسی هست که ازدواج بدست اوست وساق وپیمان وعهد شرعی بدست اوست.

ادله مربوط به انسانیست که پیمان وعهد وازدواج بدست اوست.

این ادله برای جاییست که معلوم نباشد نطفه برای کیست.

اماجایی که معلوم است نطفه برای کیست آثار فقهی ولد هم معلوم است وبر او پیاده می گردد.

اماجایی که نطفه از جایی دیگر گرفته می شود:که دونظر بود1-می توان خرید ودر مالکیت مرد یا زن قرار می گیرد یا مصالحه وهبه می شود به او وبه طریقی از راه صحیح بدست آورده وغصب ودزدی وحرام نیست وحال که مالک شد تمام جهات به او مربوط می شود ومانند نطفه خود می شود2-مالکیت در اختیار نیست ونمی توان نطفه را خرید یا مصالحه یاهبه کرد که باید دراین نظریه دراحکام نسب ومحرمیت را درست کنیم ،حالا که نطفه را اخذکرده اند به هرطریقی در رحم این زن بزرگ شد که انبت لحمه واشتدعظمه که مربوط به زن می شود واز لحاظ مرد هم ربیبه او میشوددر صورت دخول با زن بعد از تولد نوزاد رحمی زن.

اگر در رحم اجاره نطفه دیگری راگذاشتند واسپرم از مرد نیست؛

اگرنطفه مرد هست باتخمک دیگری لقاح یافته ودر رحم اجاره ای گذاشته اند:

همین که رحم برای مرداجاره شد کفایت ازدواج موقت را می کند که هن آجروهن ومباحث محرمیت درست می شود وفقط ارث می ماند که اگر قبول کردزن ارث برده می شود ولی اگر قرار داد ارث نکردند ارث کنار می رود.

مرد باهمه جهات شرعی فرزند قبول کرده که این فرزند در رحم اجاره ای قرار گیرد والتزامات دیگر چه می شود مثل دیه وعاقله و...؟

اگر مرد ملتزم شده آثار دیگر غیر از محرمیت را برعهده او می آید واینجا فقط رحم دیگری است وتخمک زن دیگریست ولی اسپررم متعلق به خودش است واین فرزند همان احکام را با التزام وپذیرش خودمرد می آورد.

امازن باید قبول کند واگر صرف اجاره رحم باشد او چیزی برعهده ندارد مگر محرمیت را.

محرمیت درتمام جهات می آید یعنی بافرزندان او محرم می شود و...

عهدنکاح برای محرمیت است ولی دررحم اجاره ای محرمیت طبیعی است که این نطفه مربوط به این زن یامرد است وطبعتا نمی تواند از آن ها جدا گردد وآثار محرمیت برجاست ونیاز به عقد نیست وهن آجروهنّ کفایت است برای محرمیت.