درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/09/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مالکیت اسپرم وتخمک

 

اگرزن اقدام به خرید اسپرم مرد نامحرم می کند با اجازه شوهر خودش وبعدخرید مالکیت اسپرم جزء بدن زن می شود واو مالک می گردد،یا عکس آن که شوهر تخمک دیگری را می خرد ودر رحم زن خود می گذارد واین مالکیت برای مرد می شود ودر فراش او رشد میابد،مالکیت به معنای اولویت به تصرف است،تاوقتی جنین به تولد می آید احکام انسانی را دارد.

عده ای دیگر می گویند این ملکیت وجود ندارد وکسی مالک اسپرم وتخمک نمی شود ولی احکام انسانی را دارد بعد تبدیل اسپرم یا تخمک به نوزاد واولویت تصرف وحضانت ووظیفه نفقه ورشد دادن ایجاد می گردد.

اگرمالکیت تصور نشد باید احکام تحقیق شود که کدام ایجاد می گردد؟؟؟

محریمت چون انبت لحمه واشتدعظمه می شود حاصل می گردد واحکام ازدواج باافراد معین است ودلیل شرعی دارد وضرورتی برای مالکیت جنین نیست.

وقتی چیزی تبدیل به مال شد آثار مالی راهمراه خود دارد.

دراینجاهم مسئله مالی که ارث باشد امر خاص خود را دارد یعنی کسان دیگرکه می توانند وارث باشند از این جهت محروم می شوند با آمدن این فرزندکه از تخمک یا اسپرم دیگری است،مثل وقف باشد که با آن وراث محروم بودن،که اگر این پدر ومادر رحمی واسپرم مال خود را بخشیدند دیگرچیزی نمی ماندتا دیگران ارث ببرند.

در اولویت هم هست که برخی ارحام اولو به دیگریست ووقتی ولدی در رحم وفراش مرد وزنی رشد کرد به دیگران اولویت پیدا میکند ومی توان طبق این قانون اولویت که شرع صحه بران گذاشته وعرف هم می پذیرد می توان مالکیت اموال را برای این نوزاد محقق کرد.

این ها در صورت عدم مالکیت نطفه واسپرم وتخمک است والا در صورت حصول مالکیت بحث راحت است واووارث می شود چون بعد تولد ولد حساب می شود.