درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/09/15

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: احکام رحم اجاره ای

 

مواردی که غیر از ازدواج باشد براساس قرار داد باید با رحم اجاره ای صورت گیرد وچون برای برخی جهات دلیل نداریم احکام پیاده نمی شود.

اگرکسی3مادر داشت،یکی تخمکی یکی رحمی یکی شیری؛از تخمک چون جهت زواج است ارث می برد وجهات محرمیت وبقیه برقراراست،اگر در رحم او بودبراساس قرارداد عمل می گردد ولی محرمیت در جای خود است واحکام مادری پایداراست ولی برای ارث دلیل می خواهد وولدیت عام است وهمه ی احکام در آن پیاده نمی گردد.

دلیل از طرفی اخص از مدعا هست واز طرفی اعم از عمومیت ولد است که شامل می شود ولی موردخاص ارث را نمی گیرد.

مادر رحمی مثل مادر رضایی است چون اشتدعظمه وانبت لحمه در دلیل شامل آن می گردد.

گاه نطفه دیگری استفاده می شود مثلا تخمک دیگری را می خرند وبا اسپرم مرد لقاح می دهند ودر رحم زن خود مرد گذاشته می شود وبچه به دنیامی آید،احکام زوجیت بین مردوزن برقرار است واین بچه از زن رحم ارث می برد چون خود راضی بوده واحکام ازدواج هم که بین مرد وزن وجود دارد ،محرمیت که دلیل دارد وفقط ارث می ماند که آن هم درست می شود با بودن ازدواج.

آیا ارث اززن تخمکی می برد که تخمک او استفاده شده؟

محرمیت که سرجای خودش است چون تخمک مربوط به او بوده وسلب محرمیت دلیل می خواهد.

اماارث نیست چون قرار دادارث سوای تخمک است چون ارث مقام مالی است ودلیل محکم شرعی می خواد که ولدیت دلیل اعم است ومسئله اخص را نمی گیرد.

اسپرم مردی را دررحم زن قرار دهندچون اسپرم مردضعیف است واز دیگری می خرند وبا تخمک زن خودش لقاح می دهد ودر رحم زن قرار می گیرد؛ چون اشتدعظمه دارد برای زن محرم است وبرای مرد هم محرم است چون فرزند زن اوست وربیبه او می گردد اگر دختر باشد وپسرهم که محرم ذاتی هست ولی آیا ولد مرد می شود؟

دلیل نیست برای ولد بودن،ولی چون احکام زواج هست ومرد رضایت داده که فرزند برای او باشد واسپرم دیگری با تخمک زن خودش لقاح یابد نهایت می شود ربیبه اگر دختر باشد ودرمورد پسر بودن هم احکام ربیبه را جاری کنیم ومحرمیت با مادرمرد جاری بشود وآثارربیبه جریان دارد.

ارث هم به قبول مرد بسته است وبارمالی است که اگر قبول کند فرزند در رحم زن که با اسپرم دیگری است می رسد.

اگر مرد از دنیا برود طبقات دیگری می توانند ادعای ارث کنند واز فرزند اسپرم دیگری سلب ارث کنند؟

نمی تواننداز او سلب کنند واو ارث بر است.

چون خود مرد قبول کرده ارث منحصر در اومی شود اما قانون می خواهد یا در محکه قاضی باید حکم دهد چون طبقات دیگر هم می توانند ادعا کنند.

اگرنطفه زن ومرد ضعیف باشد ولی زن شرعی است، تخمک واسپرم اززن ومرد دیگر است:

زن اوست ورحم اوست،محرمیت چون دلیل دارد.

ربیبه هم می شود وفرزند اوست بلحاظ ولد بودن اگر پسر باشد.

ارث پیچیده است...