درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/08/18

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تکوین وتشریع در مالکیت معنوی

 

﴿مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾[1] يَا ﴿أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ﴾[2]

هرچه از جانب خدا ورحمتی از جانب خدا می رسد،کاری وفعلی وخواسته واجابت دعایی که از خدارسیده کسی نمی تواند جلوی آن رحمت رابگیردتکویناً و تشریعاً هم کسی حق جلوی گیری نداردواگر بکند مرتکب معصیتی شده.

اگرهم خدا رحمت را نفرستاد کسی نمی تواندآن را بفرستد.

خطاب به همه مردم است که نعمات الهی را ذکر کنندکه از جانب خدا رسیده که هم مردم متوجه بشوند خداوند داده وقیمت برای آن قائل شوند.

هرچه هست از جانب اوست وآیا می توان چیزی باشد که از طرف او نباشد.چه چیزی شما را از آن مطلب ارزشمند الهی منصرف می کند؟؟؟؟

کل نعمت ها وهرچه داریم از جانب الهی است وچون از طرف اوست کسی نبایدمانع رسیدن آن شود وهمه مربوط ومتعلق به شخصی که خدا به او مرحمت کرده است.

درتکوین که امکان تغییر نعمت مرحمتی نیست ودر تشریع هم نباید کسی انجام بدهد وممانعت کند.

پس در تشریع شخص مرحمت شده بایدرضایت دهدتا دیگری در آن تصرف واستفاده کند چون ملک ومال اوست.

اجرای مقررات بایدبارضایت خداوند باشد وتغییر در تکوین باید رضایت الهی باشد.

درتشریع هم باید طبق مقتضای الهی عمل گردد وعدوانا نبایدکسی درآن تصرف کند.

للناس در آیۀ می تواند رحمت عمومی ورحمت خصوص برای فرد خاص را بیان کند که چه رحمت عمومی بود نبایدکسی یا کسانی مانع رسیدن به عموم شوند واگر رحمت خاص هم بود نباید کسی یا کسان مانع استفاده فرد شوند.وللناس می تواند به معنا فرد فرد باشد تا رحمت خاص رابرساند.


[1] فاطر/سوره35، آیه2.
[2] فاطر/سوره35، آیه3.