درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/08/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: صنعت زره سازی اثبات مالکیت معنوی

 

﴿وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ﴾

آنچه از آیه بدست می آید یاد دادن به اوست علمی را،از صنعت برای جنگ وحفاظت استفاده گردد.

تعلیم به پیامبر عمل الهی وصنعت الهی است ولی نتیجه آن عمل برای عموم مردم است.

وظیفه الهی است برای ان پیامبر ولی پول آن راهم می گیرد چون عملی وکاری انجام می دهد.

استفاده از صنعت برای عموم است ولی دلیل نمی شود که مجانی باشد وجایی ذکر نشده که مجاناً به کسی داده باشد آن پیامبرخدا.

البته جایی هم ذکر نشده که بدون اذن ورضایت ان پیامبر کسی آن کار را کپی کرده باشد مگر آن که تعلیم ساخت را داده باشد که آن هم با رضایت آن پیامبر الهی بوده است.

علمناه ازجانب الهی را می رساند

لتحصنکم هم استفاده عمومی آن را می رساند.

امامجانی بودن واستفاده بدون رضایت در آیه نیست .

اگرکسی بگوید تعلیم برای همه بوده وگرفتن اجرت خلاف غرض است؟

می گوییم اشخاص مختلف است وکسانی نباید این صنعت دراختیارش گذاشت ونباید به هرنحو دراختیار افراد گذاشت وآن نبی دیگراختیاری در ان نداشته باشد وباید بدون قید وشرط به همه بدهد نخیر چنین نیست.

درآیه است هل انتم شاکرون" باید مردم شکر گذار باشند وشکر هم استفاده درست درجهت صحیح واخذآن صنعت بارضایت ودادن اجرت باشد وشکرگذاری بدون شرایط نیست.

ازطرفی مسئله جنگ است که مقابل ودشمن است ووقتی که در جنگ است باید استفاده گردد واگرقرار باشد به همه داده شود باید به دشمن خداهم داده شود تا دربرابر صالحین استفاده کند که چنین نیست.

علمی که باید مصرف گردد با حکمت الهی باید در همان جهت خودش تعین پیداکند،وجود این صنعت برای حکمت خاصی بوده که باید تااخر در همان جهت مصرف گردد،وقتی حکمت خاصی دارد تعین پیدا می کند وحال دیگر نمی توان گفت مجانی باشد وبرای همه ازدوست ودشمن باشد بلکه برای جهت حکمت متعین مصرف می گردد،یا باید بارضایت باشدیا پول در عوض آن پرداخت کنند.

هرجا اثربخشی روی موازین باشد وحکمت خدا تعیین کرده باید حفظ گردد.