درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/07/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: مالکیت موقت

 

انسان مالک انتخاب خوداست چه ازطریق انّ وچه لمّ به این کبرای کلی برسیم.

درقضیه وقف اگر دلیل بر ملکیت موقت باشد می توان وقف موقت باشدولی اگر دلیل نباشد چون امری اعتباری است از جانب عقلاء وشارع باید همانگونه انجام گیرد.

پس اصل ملکیت قبول است در وقف ولی موقت یا مستمر بودن با دلیل معلوم می گردد.

اگر مالکیت معنوی به صورت طبیعی خود باشد موقت نمی تواند باشد ومستمر است مگر شخص خود آن را فک ملک کند وانتقال دهد وواگذار کند حق اولویت وملکیت خود نسبت به تالیف وصنعت و...

بجنوردی: ذات مالکیت معنوی هم توقیت بردار است وهم بدون توقیت وقانون می توان آن را تعیین کند.

استاد: اقتضای اولی ملکیت معنوی استمرار است ودائم می باشد.

پس اگر مثلا کپی برداری یا برداشت از لوگوی دیگران درصنعت خواست انجام گیرد چون حق ثبت است دیگران نمی توانند بدون اذن مبدع آن لوگو یا تالیف ازآن استفاده کنند واین همان پیگردقانونی است که در صورت تخلف برای شخص حق پیگیری وشکایت وجود دارد.

هنرهای نمایشی یاتجسمی یاگرافیکی نیز مالکیت شخصی دارد و حق ثبت برای طراح آن می باشدکه طبیعتاً از ذات شخص نشات گرفته واو انتخاب کرده ومالک منتخب وموجود شده به دست خوداست وتعلق به اودارد وکس دیگری از آن نمی تواند استفاده کندبدون اجازه.

صادق روحانی: ملکیت موقت معنا ندارد وذات آن استمرار است.

مطلقاً چیزی به عنوان موقت نداریم ودلیل برای آن می خواهیم واراده شخص تعلقات را برای خود می داند ومالکیت انتخاب ها را دارد ونمی تواند شخص دیگر مالک منتخب دیگری شود.

اگربگوییم حاکم می توانداز باب حاکمیت حاکم ورود کند وچون در حکومت وکشور وی است وباید قوانینی وجودداشته باشد وچون برای اداره ورونق بازار وجلوگیری از رکود قانون بگذارد تا از مالکیت شخصی مواردمالکیت معنوی جلوگیری کند مثلا انحصار درتولید تالیف یا صنعت رابرای برهه ای خاص جلوگیری کند ولی اگر به صورت طبیعی در نظربگیریم این طراحی وابداع وتالیف و...مالکیت خصوصی برای ایجادکنند آن دارد.

مشخصات شخص برای کار خود مالک می باشد.

طبیعی که در حیوانات است ازغریزه ترواش می گرددواگر حیوانی چیزی را بوجود آورده ومالک می گردد مثلا لانه ای می سازد وآشیانه ای خلق می کند دیگرحیوان نمی تواند در آن تصرف کند ودر صورت داخل شدن در آن مورد خشم حیوان سازنده واقع می گردد ولی در انسان اراده وعاطفه وعقل در منتخب هایش دخیل است.